Ada kalanya, sikap masyarakat amat pelik! Ada orang sanggup mempersendakan orang-orang alim dan ayat-ayat suci yang memuji Tuhan! Itulah yang berlaku dalam kisah Madhurakavi Alvar.
Ketika itu, Madhurakavi Alvar sedang berusaha untuk menyebarkan Divya Prabandham dalam kalangan masyarakat. Madhurakavi juga memuji kehebatan gurunya Nammalvar dan mendirikan sebuah kuil untuk memuja Nammalvar. Bagi memuji kehebatan Nammalvar, Madhurakavi juga menghasilkan puisi-puisi suci dan memanggil gurunya sebagai Tiruvaymolhi Perumal, Vedam Tamil Seyda Perumal, dan sebagainya.
Melihat kepopularan ayat-ayat suci Divya Prabandham, penyair-penyair Tamil Sangam menjadi iri hati. Mereka membantah sanjungan yang diberikan kepada Nammalvar. Mereka mencabar Nammalvar untuk berdebat dengan mereka dan membuktikan kehebatannya dengan duduk di atas Sangappalagai.
Sangappalagai ialah sebuah bangku ajaib yang terapung di kolam Potramarai. Penyair-penyair akan menduduki bangku ajaib itu dan menyanyikan syair mereka. Bangku itu akan membesar atau mengecil dengan sendiri bergantung kepada bilangan penyair yang mendudukinya pada suatu masa. Jika tidak ada sebarang kecacatan dalam syair mereka, bangku itu akan menampung penyair-penyair itu. Sekiranya terdapat apa-apa kecacatan atau kesilapan, bangku akan condong dan menjatuhkan mereka ke dalam air.
Madhurakavi Alvar menerima cabaran itu. Dia meletakkan sebuku lontar di atas bangku itu. Lontar itu mengandungi salah sebuah puisi suci Nammalvar daripada Tiruvaymolhi yang berbunyi begini:
Kannan kalhalinai nannum manamudaiyir
ennum tirunamam tinnam naraname!
Mengikut tradisi, tiga ratus penyair duduk di atas bangku ajaib itu bersama dengan lontar itu. Sungguh menakjubkan! Ke semua tiga ratus penyair jatuh ke dalam kolam tetapi lontar itu tidak beranjak dari tempatnya! Selepas kejadian ini, semua penyair-penyair menerima karya-karya Nammalvar. Bagi menebus kesalahan mereka, beberapa orang penyair itu menghasilkan karya yang memuji Nammalvar.
Sejak itu, kehebatan Nammalvar dan Divya Prabandham semakin meningkat.
Pengajaran:
Ayat-ayat suci yang memuji Tuhan mempunyai kesaktiannya sendiri. Kita tidak harus memperkecilkan ayat-ayat suci.
Tuhan berada dalam hati orang-orang alim. Maka, elakkan perasaan cemburu atau berfikir buruk tentang orang-orang alim.
Kita harus menghormati dan menyanjung orang-orang alim yang menyanyikan dan bercakap tentang keagungan Tuhan.
Sangappalagai ialah sebuah bangku ajaib yang terapung di kolam Potramarai. Penyair-penyair akan menduduki bangku ajaib itu dan menyanyikan syair mereka. Bangku itu akan membesar atau mengecil dengan sendiri bergantung kepada bilangan penyair yang mendudukinya pada suatu masa. Jika tidak ada sebarang kecacatan dalam syair mereka, bangku itu akan menampung penyair-penyair itu. Sekiranya terdapat apa-apa kecacatan atau kesilapan, bangku akan condong dan menjatuhkan mereka ke dalam air.
Madhurakavi Alvar menerima cabaran itu. Dia meletakkan sebuku lontar di atas bangku itu. Lontar itu mengandungi salah sebuah puisi suci Nammalvar daripada Tiruvaymolhi yang berbunyi begini:
Kannan kalhalinai nannum manamudaiyir
ennum tirunamam tinnam naraname!
Mengikut tradisi, tiga ratus penyair duduk di atas bangku ajaib itu bersama dengan lontar itu. Sungguh menakjubkan! Ke semua tiga ratus penyair jatuh ke dalam kolam tetapi lontar itu tidak beranjak dari tempatnya! Selepas kejadian ini, semua penyair-penyair menerima karya-karya Nammalvar. Bagi menebus kesalahan mereka, beberapa orang penyair itu menghasilkan karya yang memuji Nammalvar.
Sejak itu, kehebatan Nammalvar dan Divya Prabandham semakin meningkat.
Pengajaran:
Ayat-ayat suci yang memuji Tuhan mempunyai kesaktiannya sendiri. Kita tidak harus memperkecilkan ayat-ayat suci.
Tuhan berada dalam hati orang-orang alim. Maka, elakkan perasaan cemburu atau berfikir buruk tentang orang-orang alim.
Kita harus menghormati dan menyanjung orang-orang alim yang menyanyikan dan bercakap tentang keagungan Tuhan.
Comments
Post a Comment